Regulamin organizacyjny
Podmiotu wykonującego działalność leczniczą
§ 1
Postanowienia ogólne
- Regulamin organizacyjny określa:
- firmę / nazwę podmiotu,
- cele i zadania podmiotu leczniczego,
- strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa podmiotu,
- rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,
- rodzaj działalności realizowanej przez podmiot poza działalnością leczniczą,
- miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych,
- przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w komórkach organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu,
- organizację i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu oraz warunki współdziałania tych komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostycznym i administracyjnym,
- warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowej diagnostyki pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielenia świadczeń zdrowotnych,
- wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalony w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2018 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,
- organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku podbierania opłat,
- wysokość opłat za udzielane świadczenia zdrowotne inne niż finansowane ze środków publicznych,
- sposób kierowania komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa podmiotu
- monitoring w podmiocie wykonującym działalność leczniczą.
- Użyte w Regulaminie organizacyjnym określenie oznaczają:
- „Komórka organizacyjna” - wyodrębnioną w schemacie organizacyjnym strukturę organizacyjną Spółki;
- „Akt założycielski” - Akt Notarialny z dnia 8 sierpnia 2019 r. Repertorium A numer: 2131/2019, stanowiący Akt założycielski Spółki.
- Spółka jako podmiot leczniczy, działa na podstawie obowiązujących aktów prawnych, w tym w szczególności: Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej z późniejszymi zmianami, zwanej dalej Ustawą o działalności leczniczej, przepisów wydanych na jej podstawie i niniejszego regulaminu organizacyjnego.
§ 2
Firma / nazwa podmiotu
Akademickie Centrum Badań AKAMED Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Nazwa skrócona: Akademickie Centrum Badań AKAMED sp. z o.o.
§ 3
Cele i zadania podmiotu wykonującego działalność leczniczą
- Podstawowym celem podmiotu wykonującego działalność leczniczą jest udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, obejmujących badania diagnostyczne.
- Do podstawowych zadań podmiotu leczniczego należy:
- udzielanie podstawowych i specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w warunkach ambulatoryjnych,
- promocja zdrowia i zdrowego trybu życia,
- współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi służby zdrowia, szkołami, zakładami pracy, organizacjami i stowarzyszeniami,
- uczestniczenie w prowadzeniu i realizacji badań klinicznych, prac badawczo-rozwojowych i eksperymentalnych,
- prowadzenie spraw administracyjnych, ekonomicznych i obsługi technicznej podmiotu leczniczego,
- inne zadania zlecone przez Zarząd podmiotu leczniczego.
§ 4
Struktura organizacyjna podmiotu wykonującego działalność leczniczą
W skład podmiotu wykonującego działalność leczniczą wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Pracownia Rezonansu Magnetycznego.
- Gabinet zabiegowy.
- Dział administracji medycznej.
§ 5
Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
W ramach podmiotu leczniczego realizowane są:
- Ambulatoryjne świadczenia zdrowotne, które obejmują badania diagnostyczne wykorzystujące obrazowanie magnetycznego.
- Zadania w zakresie promocji zdrowia i zdrowego trybu życia.
§ 6
Rodzaj działalności realizowanej przez podmiot poza działalnością leczniczą
- Realizacja badań naukowych z wykorzystaniem infrastruktury Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
- Organizowanie i współorganizowanie szkoleń i konferencji naukowych.
- Inna działalność wspierająca funkcjonowanie podmiotu.
§ 7
Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych
- Miejscem udzielania świadczeń AKAMED Sp. z o.o. są pomieszczenia Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (zwanym dalej: ICNT) zlokalizowane przy ul. Wileńskiej 4 w Toruniu.
- Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i zdrowego stylu życia oraz organizacji szkoleń i konferencji mogą być realizowane w jednostkach współpracujących (np.: szkoły, zakłady pracy, organizacje).
§ 8
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w komórkach organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu
- Podmiot Leczniczy organizuje świadczenia zdrowotne z zakresu diagnostyki w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
- Rejestracja pacjentów odbywa się zarówno osobiście (bądź przez członków rodziny, czy też osoby trzecie), jak i telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego.
- Podczas rejestracji osoba zgłaszająca pacjenta na badanie uzyskuje informacje o sposobie przygotowania do badania, o przeciwskazaniach i wykluczeniu z diagnostyki MRI.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem wg listy oczekujących na świadczenia.
- Podmiot Leczniczy udziela płatnych oraz bezpłatnych świadczeń zdrowotnych. Bezpłatne świadczenia zdrowotne są dla osób będących uczestnikami programów profilaktycznych, grantów badawczych lub wynikających z odrębnych umów z innymi jednostkami.
- Świadczenia medyczne udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawody medyczne oraz spełniające wymagania określone przepisami prawa.
- Świadczenia zdrowotne są udzielane przy użyciu aparatury i sprzętu medycznego właściwych dla rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych, wprowadzonych do obrotu i do używania zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 9
Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu
W podmiocie wykonującym działalność leczniczą funkcjonują następujące komórki organizacyjne prowadzące działalność medyczną:
- Pracownia Rezonansu Magnetycznego, do podstawowych zadań pracowni należy:
- informowanie pacjenta o wykluczeniu i przeciwwskazaniach do wykonania badania,
- weryfikacja pacjenta przed badaniem,
- nadzór nad bezpiecznym przebiegiem badania,
- wykonywanie badań diagnostycznych z użyciem skanera MR.
- Gabinet zabiegowy, do podstawowych zadań gabinetu należy:
- przygotowanie pacjenta do procedury z użyciem środka cieniującego,
- podanie środka cieniującego,
- wykonanie procedury wkłucia obwodowego,
- zaopatrzenie pacjenta po wkłuciu obwodowym,
- w przypadku wystąpienia konieczności zastosowanie produktów leczniczych wchodzących w skład zestawów przeciwwstrząsowych, ratujących życie.
- Dział administracji medycznej, do podstawowych zadań działu należy:
- informowanie pacjenta o wykluczeniu i przeciwwskazaniach do wykonania badania,
- rejestracja pacjenta,
- zarządzanie dokumentacją medyczną.
§ 10
Warunki współdziałania komórek organizacyjnych dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostycznym i administracyjnym
- Podmiot leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa.
- Podmiot leczniczy udostępnia dokumentację, o której mowa wyżej podmiotom i organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa, a w razie śmierci pacjenta – osobie przez niego upoważnionej do uzyskania informacji w przypadku jego zgonu.
- Udostępnianie dokumentacji następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
- Wszystkie komórki organizacyjne współdziałają ze sobą dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania Spółki pod względem diagnostycznym i administracyjno-gospodarczym.
- Komórki organizacyjne Spółki współpracują ze sobą w celu zapewnienia prawidłowego przepływu informacji, mającego wpływ na szybkość i jakość udzielanych świadczeń oraz ich prawidłowe dokumentowanie.
- W celu zapewniania prawidłowego współdziałania komórek organizacyjnych Spółki oraz ustalania kierunków działania okresowo organizowane są spotkania kierownictwa Spółki i spotkania z kierownikami komórek organizacyjnych.
§ 11
Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowej diagnostyki oraz ciągłości przebiegu procesu udzielenia świadczeń zdrowotnych
- Spółka w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych może współdziałać z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
- Współdziałanie, o którym mowa w ust. 1 odbywa się w ramach zawartych umów w przedmiocie udzielania świadczeń zdrowotnych i ma na celu zapewnienie prawidłowości diagnostyki i ciągłości postępowania.
- Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz poszanowaniem praw pacjenta.
- Współdziałanie, o którym mowa w ust. 1, może polegać w szczególności na przyjmowaniu pacjentów i wykonywaniu badań diagnostycznych.
- Spółka na bieżąco informuje współdziałające z nią podmioty wykonujące działalność leczniczą o zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym możliwościach diagnostycznych.
- Spółka przyjmuje pacjentów skierowanych z innych podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zależności od posiadania wolnych miejsc. Przyjęcie następuje po wcześniejszym ustaleniu terminu.
- W ramach współpracy Spółka może prowadzić szkolenia i świadczyć usługi dla lekarzy i innych podmiotów.
§ 12
Wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalony w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2018 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej określa Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu organizacyjnego.
§ 13
Organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat
- Za udzielone świadczenia zdrowotne odpłatne, pacjenci wnoszą opłaty zgodnie z ustalonym cennikiem opłat. Wysokość opłat określa Załącznik nr 2 do Regulaminu Organizacyjnego.
- Pobranie opłaty następuje przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego.
- Opłata za świadczenie zdrowotne wnoszona jest gotówką w Rejestracji lub przelewem na rachunek bankowy Spółki. Pobierając opłatę Spółka wydaje pacjentowi paragon fiskalny/ fakturę Na żądanie pacjenta, zgłoszone nie później niż w terminie 7 dni od dnia dokonania zapłaty, Spółka wystawia fakturę. Odbiór faktury jest możliwy po upływie 14 dni roboczych.
- W przypadku konieczności zmiany zakresu świadczeń zdrowotnych odpłatnych w trakcie ich udzielania, różnica pomiędzy ceną zapłaconą a ceną udzielonego świadczenia, podlega odpowiednio dopłacie lub zwrotowi. Jeżeli do udzielenia świadczenia nie dojdzie z przyczyn leżących po stronie Spółki, opłata podlega zwrotowi.
§ 14
Wysokość opłat za udzielane świadczenia zdrowotne inne niż finansowane ze środków publicznych
Wysokość opłat za udzielane świadczenia zdrowotne inne niż finansowane ze środków publicznych określa Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu organizacyjnego.
§ 15
Sposób kierowania podmiotem prowadzącym działalność leczniczą i komórkami organizacyjnymi podmiotu
- Organami Spółki są: Zarząd oraz Zgromadzenie Wspólników.
- Kompetencje organów szczegółowo określa Akt założycielski Spółki, Kodeks spółek Handlowych oraz Regulamin Zarządu.
- Zarząd jest organem właściwym dla wszelkich spraw dotyczących Spółki niezastrzeżonych na rzecz innych organów Spółki.
- Do podstawowych zadań Zarządu należy:
- kierowanie działalnością Spółki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- organizowanie pracy wszystkich komórek znajdujących się w strukturze Spółki,
- zarządzanie mieniem własnym Spółki i przekazanym do używania, z zastrzeżeniem par. 15 ust. 7. Aktu Założycielskiego spółki (dot. Rozporządzania prawem do kwoty 100 tys. zł),
- zapewnienie prawidłowego gospodarowania środkami finansowymi i rzeczowymi Spółki,
- podejmowanie decyzji w sprawach pracowniczych, w tym należyty dobór kadry,
- inne zadania zlecone uchwałami organów Spółki.
- Zarząd Spółki jest dwuosobowy osobowy i stanowią go:
- prezes,
- wiceprezes ds. medycznych.
- Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu, przewodniczy na posiedzeniach Zarządu oraz koordynuje prace pozostałych członków Zarządu.
- W razie czasowej niemożności pełnienia obowiązków Prezesa Zarządu jego obowiązki pełni Wiceprezes ds. medycznych.
- Przyjmuje się, że w ramach stosunków wewnętrznych panujących w Spółce, członkowie Zarządu działają samodzielnie, według przydzielonych im Regulaminem Zarządu zakresów odpowiedzialności, wydając zarządzenia, polecenia służbowe, instrukcje, procedury i regulaminy oraz współdziałają ze sobą w ramach Zarządu, podejmując decyzje w formie uchwał.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Spółki uprawniony jest każdy z członków Zarządu samodzielnie.
§ 16
Monitoring w podmiocie wykonującym działalność leczniczą
- W związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r., informujemy, że w budynku ICNT funkcjonuje monitoring wizyjny. Służy on ochronie mienia UMK oraz mienia i bezpieczeństwa osób przebywających w budynku ICNT i jego bezpośrednim sąsiedztwie. Dane monitoringu wizyjnego przechowywane są i przetwarzane zgodnie ze wspomnianym wyżej Rozporządzeniem nr 2016/679 z Ustawą o ochronie danych osobowych z dn. 10.05.2018 z późniejszymi zmianami.
- Monitorowanie pomieszczeń ogólnodostępnych podmiotu wykonującego działalność leczniczą jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów oraz pracowników. W pomieszczeniach, w których są udzielane świadczenia zdrowotne (gabinet zabiegowy, pomieszczenie skanera MRI) – z wyjątkiem przypadków określonych w przepisach odrębnych – nagrywanie jest zakazane.
- Nagrania obrazu zawierające dane osobowe pacjentów, pracowników i innych osób, których w wyniku tych nagrań można zidentyfikować, podmiot wykonujący działalność leczniczą przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane i przechowuje przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące od dnia nagrania. Po upływie tego okresu uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu zawierające dane osobowe pacjentów, pracowników i innych osób, których w wyniku tych nagrań można zidentyfikować, podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
§ 17
Postanowienia końcowe
- Podanie regulaminu do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnienie go, na wniosek pacjenta oraz na stronie akamed.umk.pl.
- Postanowienia Regulaminu obowiązują wszystkich pracowników Spółki, osoby wykonujące świadczenia zdrowotne na rzecz Spółki, na podstawie umów cywilnoprawnych i pacjentów.
- W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy.
- Zmiany niniejszego Regulaminu organizacyjnego albo ustalenie nowego Regulaminu organizacyjnego są dokonywane w formie uchwały wspólników.
- Niniejszy Regulamin organizacyjny wchodzi w życie z dniem powołania Spółki.
Załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego Podmiotu wykonującego działalność leczniczą pn. Akademickie Centrum Badań AKAMED Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Nazwa skrócona: Akademickie Centrum Badań AKAMED sp. z o.o.
UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
- Podmiot udzielający świadczeń opieki zdrowotnej ma obowiązek prowadzić dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych w tym zakładzie oraz zapewnić ochronę danych zawartych w tej dokumentacji.
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
- do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych,
- przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku,
- przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych,
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
- na informatycznym nośniku danych.
- Odpłatność za udostępnienie dokumentacji medycznej Pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu nie dotyczy dokumentów udostępnianych po raz pierwszy.
- Wysokość opłaty określają obowiązujące przepisy - Art. 28 Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta Dz.U. 2017 poz. 1318 j.t.)
- Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej w okresie 1 czerwca - 31 sierpnia 2019:
- 1 strona wyciągu albo odpisu – 9,90 zł
- 1 strona kopii albo wydruku – 0,35 zł
- dokumentacja medyczna na informatycznym nośniku danych – 1,98 zł
Załącznik nr 2 do Regulaminu Organizacyjnego Podmiotu wykonującego działalność leczniczą pn. Akademickie Centrum Badań AKAMED Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Nazwa skrócona: Akademickie Centrum Badań AKAMED sp. z o.o.
Wysokość opłat za udzielane świadczenia zdrowotne inne niż finansowane ze środków publicznych